Elevråd

Bildet av mennesker som sitter rundt et bord. De representerer elevrådet.

Hva er et elevråd?

Det er elevrådet sin oppgave å representere elevene på skolen overfor rektor og andre som bestemmer på skolen. Det vil si at dersom det er noe du ikke er fornøyd med på skolen, kan du ta saken opp i elevrådet. Rektor skal høre på det elevrådet har å si om skolen.

Les mer om elevråd på elevråd.no (https://www.xn--elevrd-mua.no/

På Helleland skole blir det valgt elevrådsrepresentanter fra 1-7. klasse. Leder, nestleder og sekretær/kasserer blir valgt fra mellomtrinnet (5-7. klasse).

Hva jobber vi med skoleåret 24/25

August 2024:

I august velges elevrådsrepresentanter fra hver klasse, og vi stemmer over hvem som skal være elevrådsleder og nestleder.  I år er Aleksander leder for elevrådet, og Hjalmar nestleder.

Vi snakker om hva et elevråd er, og elevrådet presenteres rundt i klassene og snakker litt om sitt arbeid. Vi gjennomgår og forventninger til et elevråd. Helleland skole skal dette skoleåret være en TL - skole (trivselsledere), og vi avklarer hvordan vi best mulig kan organisere dette på vår skole.

September 2024:

I september har vi kommet godt i gang med Trivselslederne på skolen. Elever fra 4-7 trinn har fått ansvar for å styre aktiviteter i friminuttene, for å skape inkludering for alle.  Elevrådet har også drøftet saker som de ulike klassene har kommet med; alt fra ønske om flere sandkasseleker til ønske om kostymefest i forbindelse med Halloween. Sakene blir tatt videre til personalet, og drøftet der. Elevrådet har og fått være med å si sin mening om neste års skolerute.